Min förebild

Jag letade länge efter en förebild att ha, gärna inom politiken då. Men jag ville gärna att denna förebilden skulel vara en kvinna. Och när en viktig punkt i hennes liv inträffade, bara för en vecka sedan, så upptäckte jga henne! Ngån som kan gissa? ^^
Aung San Suu Kyi föddes 1945 i Burma, och är, antagligen, tillsammans med Nelson Mandela, den mest kända politska fånge i modern tid. Aung San Suu Kyi växte upp under bra förhållanden, med sin mamma och pappa som båda var frihetskämpar. Hon föddes fredsåret 1945, men hennes kliv skulle komma att innebära, mycket annat än fred, och därför var det ju inte så konstigt att hon kämpar för just det. Hon styderade på Oxford. I engaland träffade hon Tibet-forskaren Michael Aris, som hon gifte sig med. Hon bodde först i Bhutan, men 1975 flyttade dem tillbaka till Lonodn. En tid efter drabbades hennes mor av en hjärnblödning och 1988 reste hon tillbaka till Burma. Redan då hade de skett kravaler mellan regerinegn och generalen som nu styrde Burma, en aning hårt.
I september startade hon sitt parti, som kämpade för demokrati. Men redan året därpå blev hon och några nadra ledare för partiet omringade av soldater och sattes i husarrest. 1991 tilldelades hon Nobels fredspris. 1997 drabbades hennes man (som också fått ta emot nobelpriset åt henne 1991, då hon satt i husarrest) av cancer. När hennes make låg på sin dödsbädd fick hon tillstånd av milltära styret att besöka honom men hon Aung San avböjde dock då hon misstänkte att dme inte skulle släppa in  henne i Burma igen. Hon frigavs bara för några dagar sedan den 13 november 2010! Dagen efter höll hon ett möte. När hon fick frågan: "Du är fri, men invånarna i Burma är inte fria, vad ska du göra för att befria Burma?" svarade hon såhär: "Jag är inte fri, förrän dem i mitt land är fria, jag har inte tid att åldras, jag måste befria Burma innan jag dör".
Min förebild :D

Kommentarer
Postat av: emmaaa

verkligen en bra förebild! :)

2010-11-19 @ 19:25:30
URL: http://emmamoshi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0